Monday, May 17, 2010

Pengetahuan Am - Isu Pengguna.

1. Pada tahun 1962, J. F. Kennedy, Mendiang Presiden Amerika Syarikat, telah mengishtiharkan 4 hak asasi pengguna. Iaitu :

i. Hak Untuk Mendapat Keselamatan;

ii. Hak Untuk Mendapat Makfumat;

iii. Hak Untuk Membuat Pilihan; dan

iv. Hak Untuk Menyuarakan Pendapat.


International Organization Of Consumer Unions ( IOCU ) telah menambahkan empat lagi hak pengguna untuk menjadikannya 8, dan hak-hak pengguna ini telah digunakan secara universal.


i. Hak Untuk Mendapat Keperluan Asas;

ii. Hak Untuk Mendapat Gantirugi;

iii. Hak Untuk Mendapat Pendidikan Pengguna; dan

iv. Hak Untuk Mendapat Alam Sekitar Yang Sihat dan Selamat.



2. Mengikut Peter Drucker, seorang penulis terkemuka dalam bidang pengurusan, kepenggunaan bermakna yang pengguna melihat pengeluar-pengeluar barangan sebagai mereka yang berminat tetapi tidak memahami hakikat sebenar keperluan pengguna. Beliau menganggap pengeluar-pengeluar barangan sebagai mereka yang tidak berusaha mengambil tahu, tidak memahami dunia hidup pengguna dan mengharap pengguna membuat penentuan yang mana pengguna sendiri tidak bersedia atau tidak dapat melakukannya.

3. Y.A.B. Dato Seri Dr. Mahathir Mohamed, Perdana Menteri Malaysia telah memberi satu takrifan yang tepat pada "pengguna" dalam ucapannya semasa merasmikan majlis sempena Hari Pengguna Sedunia Tahun 1992. Katanya "Semua rakyat Malaysia tanpa mengira kedudukan dalam masyarakat adalah pengguna. Setiap insan adalah pengguna yang memerlukan barangan, perkhidmatan atau kurniaan alam semula jadi. Atas asas itu, pengguna adalah asas segala kegiatan ekonomi".

No comments:

Post a Comment